Saat Dalam Shalat Alami Keraguan Rakaat Berapa, Inilah yang Harus Dilakukan!

The Viralz - Keraguan kadang menerpa orang yang tengah salat. Kesangsian yang membuatnya bimbang, telah di rakaat berapakah ia. Lantas apa yang perlu dilakukan bila sedang solat sangsi, misalnya sudah salat tiga rakaat atau empat rakaat?

Syaikh Abdul Aziz bin Abdullah bin Baz dalam kitaabnya Tuhafatul Ikhwan bi Ajwibatin Muhammatain Tata’allaqu bi arkanil Islam yang ditranslate jadi Bertanya Jawab mengenai Rukun Islam mengulas permasalahan ini.

Syaikh Bin Baz berkata, yang harus untuk orang itu yaitu memberikan keyakinan jumlah yang lebih kecil. Jadi dalam masalah ini, ia memberikan keyakinan kalau telah 3 rakaat. Sesudah rakat empat ia sujud sahwi  (sujud lantaran lupa) lantas salam.



Dalilnya yaitu sabda Rasulullah SAW.

"Bila seorang dari kalian sangsi dalam salatnya, lantas ia tidak paham berapakah yang sudah ia lakukan tiga atau empat rakaat, jadi sebaiknya ia buang kesangsian serta bangun atas apa yang ia yakini, lalu sebaiknya ia sujud 2 x sebelum salam. Bila nyatanya ia salat lima rakaat, ke-2 sujud itu menggenapkan salatnya. Apabila ia salat prima (4 rakaat), jadi ke-2 sujud itu adalah kemenangannya atas Syetan." (Hadis di keluarkan Muslim dalam shahihnya)

Adapun apabila pilih yakin pada satu di antara dua peluang tadi serta pilih mana yang ia yakin, jadi sesudah salam ia sujud sahwi 2 x.





Loading...

.

Saat Dalam Shalat Alami Keraguan Rakaat Berapa, Inilah yang Harus Dilakukan!
4/ 5
Oleh